‎"En la juventud aprendemos y en la madurez comprendemos"

miércoles, 1 de febrero de 2012

Mans que volen com ocells..



Envejo els ocells

Envejo els ocells

perquè tenen ales
-però no tenen mans.


Envejo els arbres

perquè tenen branques

-però no tenen mans
ni ungles.
No teixeixen xarxes,
ni fan cistells,
escombres, garlandes;
no poden trenar cabells,
sospesar pedres,
ni bastir cases.

He envejat els ocells,
però les mans
són fortes,
estimen,
donen i accepten.

Vull mans
i no vull ales!

1. Comenta el següent poema i explica el que ens intenta dir el seu poeta. Fers-ne també l'anàlisi formal.

El poema parla del les mans. Al principi la persona desitja ser un ocell per les ales, i més que res, deu ser per poder volar però a mesura que va escrivint se'n dona compte de que el millor són les mans per tot el que pots fer amb elles i totes les avantatges que tenen devora les ales.

20 versos, rima consonant.

2. Què esperes d'aquest segon trimestre?

D'aquest segon trimestre esper que em vagi igual o millor que el passat.
A la meva classe em duc molt bé amb tots els meus companys, també és per què ens coneixíem tots d'antes i sempre em tingut confiança. Amb tots els mestres també tenc bona relació; m'agrada l'ambient que hi ha enguany, per això, m'agrada anar a l'institut i sobre tot, m'agrada l'horari que tenim ja que el divendres no hi em d'anar (a classe).
Les assignatures que tenim m'agraden ja que no em de fer ni Gimnàstica, ni Religió, ni Música, ni Plàstica; només ens dedicam a les assignatures de la llengua i a Matemàtiques, Socials i Naturals.
Penso que és un curs bastant fàcil d'aprovar i que si simplement fas feina a classe ja ho tens més que fet perquè els mestres que tenim enguany no ens manen feina per casa i amb això, vulguis que no, es fa més fàcil.
Estic motivada per aquest curs i, sobretot, em guanyen les ganes de voler aconseguir la E.S.O.; se que me'n en sortiré i hauré complert el meu repte; i, faré feliç a la meva mare, jeje...

3.Cerca informació sobre els diferents dialectes de la llengua catalana:

L'any 1861,Manuel Milà i Fontanals va proposar la divisió dialectal del català en dos grans blocs: l'oriental i l'occidental.
Els dialectes no es poden delimitar amb exactitud perquè entre l'un i l'altre sempre hi ha una franja de transició, més o menys ampla (excepte en els insulars, és clar), com en la zona dels dialectes constitutius també hi ha dialectes de transició cap a llengües veïnes, com el ribagorçà i, sobretot el parlar deBenasc, cap a l'aragonès, i el parlar capcinès, dins el català septentrional, cap a l'occità. A més a més, cap dialecte no és del tot uniforme: qualsevol dels que hi ha es pot subdividir en diversos subdialectes. Atenent al que hem dit, la llengua catalana es pot subdividir en dos blocs dialectals i en dialectes (entreu a cada dialecte si en voleu veure els corresponentssubdialectes). Atesa, però, la relativa poca variació dialectal dins el català i la importància en la consciència dels parlants del principal tret que separa els dos blocs, la neutralització o no de la a àtona, hom ha parlat només de dos dialectes, oriental i occidental, en comptes de dos blocs.
Hi ha dialectes desapareguts, com el menorquí de Fort-de-l'Eau(Algèria), i el català de la burgesia i les classes altes de les principals ciutats de Sardenya i Sicília, i de Nàpols, dels quals queden restes en el sard, el sicilià i el napolità.
Un cas especial és el de la interferència entre dialectes no fronterers per repoblació amb mallorquins al sud del País València a l'edat moderna, que ha donat el català salatmeridional.


3.1. Escriu els diferents dialectes que la formen.


Els dialectes de la llengua catalana es divideixen en dos grups: Bloc occidental i Bloc oriental.
Al Bloc occidental hi ha: nod-occidental, valencià de transició o torosí i sud-occidental (valencià).
Al Bloc oriental hi ha: Septentrional, Central, Baleàric i Alguerès.

3.2. Afegeix un mapa dels PPCC.


3.3. Explica el que és la llengua estàndard.


Una llengua estàndard és una elaboració artificial i planificada a partir del diasistema d'una llengua, per tal de obtenir un model de llengua unitari per a l'ensenyament, els usos oficials i els usos escrits i formals, que alhora permeti cohesionar, des del punt de vista polític i social, el territori on és oficial.

4. Quin dialecte parles tu?

Jo parlo el dialecte Mallorquí.

No hay comentarios:

Publicar un comentario